Köpvillkor

KÖPVILLKOR FÖR VISBYHALSOKOST.SE

Följande köpvillkor gäller vid alla beställningar som görs hos AB Visby Hälsokost (org. 556988-5287) via visbyhalsokost.se.

Visby Hälsokost erbjuder hälsorådgivning och en detaljhandel med hälsokost- och egenvårdsprodukter som bidrar till god hälsa.

Avtal om köp upprättas när ni mottagit en orderbekräftelse från oss som bekräftar att er order är mottagen. Visby Hälsokost säljer produkter till privatpersoner i Sverige och för att handla utan målsmans godkännande måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling.


Beställning

Beställningar görs via Visby Hälsokosts hemsida visbyhalsokost.se. I samband med att ni genomför er beställning godkänner ni Visby Hälsokost köpvillkor. Ett bindande köpeavtal upprättas när ni mottagit en orderbekräftelse från oss som bekräftar att er order är mottagen av oss.

Vi förbehåller oss rätten att justera er order om vi av någon anledning inte kan skicka er beställning. Om ni har lagt flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop era ordrar till en leverans. Om er beställning innehåller felaktiga personuppgifter förbehåller vi oss rätten att annullera er order.

Om ni har frågor kring hur ni beställer är ni välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 0498-240083 eller mejl info@visbyhalsokost.se.


Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi betalningsmetoderna Betala direkt, Betala senare (30 dagars faktura) och Delbetalning (6/12/24/36 månader) genom deras betallösning Klarna Checkout. När du slutför ditt köp godkänner du, förutom våra köpvillkor, även Klarnas villkor. Om du handlat via Klarna tidigare kommer du endast att behöva ange din e-postadress och postadress så hämtas övriga uppgifter automatiskt. Om det däremot är första gången du handlar kommer du att behöva ange fullständiga personuppgifter.

När du väljer betalningsmetoden Betala senare gör Klarna en kreditupplysning. Denna påverkar inte din kreditvärdighet och är inte synlig för andra aktörer som ber om en kreditupplysning. Om kredit inte beviljas kommer Klarna att erbjuda betalningsmetoden Betala direkt. Vid val av betalningsmetoden Betala senare förbinder du dig som kund att betala inom utsatt tid (30 dagar). Om betalning sker efter förfallodatum kan det leda till dröjsmålsavgifter. För mer information eller frågor om Klarnas betalningsvillkor besök gärna www.klarna.se eller kontakta deras kundservice.


Priser

Priserna visas i svenska kronor (SEK) och utgör det totala produktpriset (inklusive moms) dock inkluderar inte leveranskostnad. Om felaktig prisinformation har visats i vår webshop kommer ni att erbjudas att antingen köpa varan till korrekt pris eller att annullera beställningen. Visby Hälsokost förbehåller sig rätten att i efterhand korrigera angivna priser vid eventuella felaktigheter eller prisändringar från våra leverantörer. Vi reserverar oss även mot prisjusteringar orsakade av valuta förändringar eller moms ändringar.


Frakt och leverans

Fraktpriser varierar beroende på vikt samt destination. Inom Sverige erbjuder vi fri frakt vid varuköp 1500 SEK (max 5 kg).

Understiger ordervärdet 1500 SEK är fraktkostnaden 69 kr (max 3 kg), 150 kr (5-10 kg) och 250 kr (10-20 kg).

Vi levererar med PostNord till hela Sverige. När er order är packad och utlevererad av oss skickas er beställning till närmaste utlämningsställe och ni får en sms-avisering från PostNord när ditt paket finns att hämta. Vi hanterar normalt er order inom ett dygn (helgfria vardagar) från det att ni har lagt er beställning till att er order lämnar vårt lager. När paketet har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till PostNord som ser till att er order levereras inom utsatt tid. Leveranstiden är normalt 2-3 dagar, men lokala avvikelser kan förekomma.

Vid eventuell försening av er leverans ska ni som kund upprätta en kontakt med PostNord för att få information om er leverans. Om ni däremot vill häva ert köp på grund av leveransförseningar, kontaktas vår kundservice.


Om ni inte hämtar ut ert paket

Ert paket behöver hämtas ut hos utlämningsstället inom 14 dagar. Paket som inte hämtas ut inom den tidsfristen skickas i retur till Visby Hälsokost. Därav förbehåller vi rätten att debitera er en avgift på 200 SEK för att täcka Visby Hälsokost kostnader för frakt, returfrakt, administration och den extra hantering som uppstår om ni inte hämtar ut ert paket.

Omfattas inte av ångerrätten. Önskar ni ångra ett köp behöver ni hämta ut paketet för att sedan returnera produkten på egen bekostnad. Observera därför att om ni ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver ni först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning nedan för att slippa den extra debiteringen.


Ångerrätt och retur

Kontakta oss så fort så möjligt om ni ångrar er beställning. Som kund har ni alltid 14 dagars ångerrätt enligt LODA – Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerrätten innebär att ni som konsument har rätt att ångra ert köp och få pengarna tillbaka. Ångerrätten börjar gälla från den dag ni tog emot paketet. Observera att ångerrätten inte gäller om ni brutit produktens förpackning, märkt eller skadat produkten. Vid defekt/skadad produkt eller felaktig leverans är det istället villkoren för reklamation som gäller. Vid retur ber vi er att förpacka produkterna väl, använd gärna ursprungligt emballage om möjligt.

Observera att vid tillämpning av ångerrätt, står ni själva för fraktkostnaden (beroende på vikt) och att ni är ansvarig för om produkter skadas eller kommer bort under transport.


Transportskada

Om er leverans har synliga skador ber vi er att inte kvittera ut paketet hos utlämningsstället eftersom ansvaret ligger hos speditören så länge ni inte kvitterat ut paketet. Be utlämningsstället notera skadan på fraktsedeln och dokumentera sedan skadorna med foton där fraktsedeln är tydligt synlig. När ni gjort detta vill vi att ni ber utlämningsstället skicka paketet i retur och att ni skickar in en reklamation till oss via mejl. Inkludera ordernummer, foton och en beskrivning av skadan. Reklamationer som inkommer efter fem arbetsdagar kommer inte att accepteras. Är det en dold skada som inte syns förrän ni tagit bort emballaget ska skadan dokumenteras med foton av innehållet samt foto där fraktsedeln är tydligt synlig.


Reklamation

Ni har rätt att reklamera skadade, defekta eller felexpedierade produkter i enlighet med konsumentköplagen. Reklamationsrätten gäller endast om skadan uppkommit innan produkten mottagits av er. Er rätt till reklamation förutsätter att ni så snart som möjligt efter mottagen leverans kontaktar vår kundsupport och anger följande uppgifter:

  1. Ordernummer (finns på orderbekräftelse, följesedel och faktura)
  2. Ert namn och era kontaktuppgifter
  3. Namn och antal på de produkter som önskas reklameras
  4. Anledning till reklamation

Vid godkänd reklamation åtar vi oss att leverera en ny produkt till er eller att ordna med en återbetalning. Visby Hälsokost har rätt att neka en reklamation om orsaken bedöms vara felaktig. Vi följer alltid rekommendationerna från Allmänna reklamationsnämnden.


Innan ni returnerar
Kontakta alltid vår kundsupport på telefon 0498-240083 eller mejl info@visbyhalsokost.se innan ni returnerar produkter till oss. Vi behöver följande information från er för att kunna hantera er förfrågan:

  1. Ordernummer (finns på orderbekräftelse, följesedel och faktura)
  2. Ert namn och era kontaktuppgifter
  3. Namn och antal på de produkter som önskas returneras
  4. Anledning till retur

Returen skickas till:
AB Visby Hälsokost
Söderväg 6, 621 58 VISBY


GDPR/Integritets- och cookiepolicy

Vid beställning hos visbyhalsokost.se blir ni ombedd att lämna vissa personuppgifter i samband med ert köp via Klarna. Dessa uppgifter kommer att sparas i vårt kundregister i syfte att kunna behandla er order, leverera och avisera er om ditt paket. Visby Hälsokost ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen. Genom godkännande av våra köpvillkor samtycker ni till att dina uppgifter sparas.

I vår Integritets- och cookiepolicy finns detaljerad information om hur vi behandlar personuppgifter i enlighet med rådande dataskyddslagstiftning, inklusive förordningen (EU) 2016/679 (”GDPR”) samt vilka cookies vi använder.


Force Majeur

I händelse av myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, ska utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.


Övrigt

Visby Hälsokost följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist. Vid klagomål gällande ert köp vill vi att ni först kontaktar vår kundsupport så att vi kan försöka lösa ärendet, men ni kan även registrera ett ärende via EU-kommissionens webbplats för klagomål gällande onlineköp.

Länkar till Konsumentverket och ARN finns nedan där ni kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm.

www.konsumentverket.se
www.arn.se


Frågor om köpvillkor

Vid frågor eller funderingar kring våra köpvillkor ber vi er ta kontakt med vår kundservice.


Kontaktuppgifter

AB Visby Hälsokost
Söderväg 6,621 58 VISBY

E-post: info@visbyhalsokost.se
Telefon: 0498-240083


Senast uppdaterad: 2023-10-11

Förmåner och rabatterbjudanden till Visby kunder.

BONUSKORT 10 % Varje 100 kr inköp ger en stämpel på ditt bonuskort. 15 st stämplar ger 10 % rabatt vid ett valfritt köp.

FÖRMÅNSKONTO 10 % Betala 1500 kr i förskott och få 10 % rabatt på alla dina köp. Vid noll saldo bryts din rabatt.

FÖRMÅNSKONTO-BONUS 20 % Vid köp av hela förpackningar.

MEDLEMSRABATT 5 % Svenska Vegetariska Föreningen, Hälsofrämjandet och Röda Korset.

VILLKOR Kan ej kombineras med andra rabatterbjudanden. Ingen bonuspoäng eller rabatt vid köp av presentkort.